Zo schrijf je een overtuigende motivatiebrief

Je zult vast wel eens een motivatiebrief schrijven bij het solliciteren voor een baan, minor of project. Lees dit blog artikel om meer te leren over het schrijven van een overtuigende motivatiebrief.

Functie van de motivatiebrief
Beoordelaars van sollicitaties kijken meestal eerst naar het cv. Wanneer dit document ze het gevoel geeft dat je de kwaliteiten of ervaring hebt die voor hen interessant is, gaan ze je brief lezen. De motivatiebrief of sollicitatiebrief moet hen dan ook overtuigen dat je niet alleen bij de organisatie zou kunnen werken maar het ook echt wilt. Of in het geval van een in-house dag: dat je op z’n minst nieuwsgierig bent om het bedrijf beter te leren kennen.

Praktische tips

  • Verplaats je in de lezer: waar zijn zij naar op zoek en hoe kun je jouw motivatie en ervaring hier goed op laten aansluiten? Bij een in-house dag zouden je argumenten bijvoorbeeld kunnen zijn dat je nu graag wilt rondkijken in de sector waar je na je studie graag aan de slag zou willen vanwege reden A, B en C.
  • Brieflengte: Een sollicitatiebrief is maximaal één pagina lang. Dat betekent dat je hier ongeveer 2/3 van kunt gebruiken voor je argumenten, de rest moet beschikbaar blijven voor de traditionele brief opmaak. 
  • Herhaal je CV niet: Ga liever dieper in op hoe je ervaringen je gemotiveerd maken voor het bedrijf en geef korte voorbeelden. Wat deed je in je Master die je interesse in dit bedrijf heeft gewekt? Hoe helpt je ervaring in je parttime baan je na je studie als je in hetzelfde vakgebied gaat werken als waar deze organisatie actief is?
  • Doe je huiswerk: Wat doet de organisatie precies en hoe omschrijven ze zichzelf? De website van de werkgever en hun carrièrepagina’s komen hiervoor vaak goed van pas. Wat vind je interessant om te lezen en om welke reden? Dat kan een mooie basis vormen voor je brief.
  • Wees niet te informeel: Neem de tijd om een goede brief te schrijven en te laten zien dat jij een young professional bent.
  • Gebruik geen standaardbrief: Geef de lezer niet het gevoel heeft dat hij/zij een standaardbrief leest waarin je alleen de naam van de werkgever hebt aangepast. Het uitgangspunt bij iedere nieuwe brief is hoe jij bij deze organisatie en functie past. Hoewel het natuurlijk logisch is dat je daarbij enkele zinnen toevoegt die je ook in andere brieven hebt gebruikt.  
  • Zoek uit wie de brief te lezen krijgt: Het is altijd beter om je brief aan een persoon te richten dan om te openen met ‘L.S.’. Hoe persoonlijker, hoe beter. Zeg niet: ‘uw organisatie’ maar noem de naam van het bedrijf. 
  • Check de spelling

Meer tips? Neem een kijkje bij de Career Toolkit van de TU Delft Career Centre.